نزدیکترین کهکشان به راه شیری

نزدیکترین کهکشان به راه شیری

نزدیکترین کهکشان به راه شیری کهکشانی کوتوله است که درفاصله 25 هزار سال نوری از خورشید قرار دارد. هرچند که پیش از این كهكشانهای نامنظم ابرهای ماژلان به عنوان کهکشان‌های نزدیک به راه شیری و حتی به عنوان اقمار کهکشانی آن شمرده میشدند اما پس از آن کهکشان بیضوی قوس این عنوان را از آن خود کرد.

امروز میدانیم که کهکشان کوتوله سگ بزرگ با کلب اکبر نزدیکترین کهکشان شناخته شده به راه شیری میباشد. علاوه براین بسیاری از افراد ممکن است از کهکشان آندرومدا به عنوان نزدیکترین کهکشان به راه شیری یادکنند و این بدان دلیل است که آندرومدا نزدیکترین کهکشان مارپیچی بزرگ به راه شیری است.

در ادامه گروه محلی کهکشانی را معرفی کرده و با نزدیک ترین کهکشان های این گروه بیشتر آشنا میشویم.

گروه محلی ، مجموعه ای از نزدیک ترین کهکشان‌ها به راه شیری

راه شیری به همراه چندین كهكشان دیگر عضوی از یک مجموعه بزرگتر هستند مجموعه ای شامل چند كهكشان که نسبت به بقیه کهکشانها در فاصله های نزدیک تری قرار دارند. این مجموعه گروه محلی نام دارد. مهمرین اعضای این گروه محلی کهکشانی، کهکشان های آندرومدا، راه شیری، مثلث، ابرهای ماژلان بزرگ و ابرهای ماژلان کوچک هستند.

تخمین زده می‌شود بیش از ۵۴ كهكشان دیگر در این گروه وجود داشته باشند که همگی نزدیک به هم بوده و تعداد بسیاری از آنها را كهكشان های کوتوله شامل میشوند. بزرگ‌ترین کهکشان‌های این گروه محلی به ترتیب کهکشان آندرومدا ، کهکشان راه شیری و کهکشان مثلث هستند.

گروه محلی کهکشانی
گروه محلی کهکشانی

اگر به دنبال نام نزدیکترین کهکشان به راه شیری هستیم باید از میان گروه محلی به دنبال نزدیک ترین عضو شناخته شده باشیم این عضو کهکشان کوتوله سگ بزرگ است.

 

کهکشان کوتوله سگ بزرگ نزدیکترین کهکشان به راه شیری

نزدیک ترین کهکشان به راه شیری کهکشان کوتوله سگ بزرگ یا کلب اکبر (Canis Major Dwarf Galaxy) میباشد. کلب اکبر درسال 2003 به عنوان یک توده متراکم از ستاره ها کشف شد و دربرگیرنده غول های سرخ زیادی است. انتظار میرود کهکشان کوتوله کلب اکبر به دلیل نزدیک بودن بیش از حد به راه‌ شیری و گرانش بالای آن رفته رفته به کهکشان ما نزدیک شده و در نهایت ستارگانش با ستاره های راه‌ شیری ادغام شوند.

فاصله نزدیکترین کهکشان به راه شیری

کهکشان کوتوله سگ بزرگ نزدیک ترین کهکشان به راه شیری است. کهکشانی کوچک که در فاصله 25000 سال نوری از منظومه شمسی و 42000 سال نوری از مرکز راه شیری قرار دارد. کوتوله سگ بزرگ نزدیک ترین کهکشان به ما شناخته میشود. کهکشان کوتوله کلب اکبر در سمتی از كهكشان قرار دارد که به منظومه شمسی نزدیک تر است تا مرکز كهكشان، به همین دلیل فاصله کهکشان کلب اکبر یا سگ بزرگ از مرکز كهكشان نسبت به فاصله اش از زمین عددی بزرگ تر است.

جدول1 : مشخصات کهکشان کوتوله کلب اکبر، نزدیک ترین کهکشان به راه شیری

فاصله از زمین 25000 سال نوری
فاصله از مرکز كهكشان راه شیری 42000 سال نوری
نعداد تقریبی ستاره ها 1 میلیارد ستاره
جرم تقریبی 1 میلیارد برابر جرم خورشید

 

صورت فلکی سگ بزرگ

کهکشان سگ بزرگ ، نزدیک ترین کهکشان به راه شیری در کجای آسمان قرار دارد؟ همانطور که از نام این همسایه نزدیک پیداست برای یافتن کهکشان سگ بزرگ در آسمان باید در صورت فلکی سگ بزرگ یا کلب اکبر به دنبال این كهكشان بگردیم.

صورت فلکی سگ بزرگ با ستاره ی پرنور شباهنگ (Sirius) در آسمان شب شناخته میشود.

کهکشان سگ بزرگ در صورت فلکی کلب اکبر
کهکشان سگ بزرگ نزدیک ترین کهکشان به راه شیری در صورت فلکی کلب اکبر

آندرومدا نزدیکترین کهکشان مارپیچی به راه شیری

آندرومدا نام یکی از بزرگ ترین کهکشان های نزدیک به راه شیری است. کهکشان آندرومدا از میان انواع کهکشان ها یک کهکشان مارپیچی است و از نظر بزرگی از راه‌شیری هم بزرگ تر است. این جرم عمق آسمان، در آسمان شب کویر همچون لکه ای کم نور در آسمان و در میانه ی صورت فلکی آندرومدا (یا زن بر زنجیر) نمایان است و با تلسکوپ های کوچک با جزئیات بهتری قابل رصد است.

کهکشان آندرومدا
کهکشان آندرومدا

در ادامه می خواهیم با مشخصات آندرومدا، نزدیک ترین مارپیچی به راه شیری بطور دقیق آشنا شده و موقعیت آن را نسبت به راه‌شیری بررسی کنیم. همچنین می خواهیم صورت فلکی آندرومدا را نیز بشناسیم تا بتوانیم به رصد این همشایه ی نزدیک در آسمان مسلط شویم.

آندرومدا یعنی چی

نام آندرومدا برگرفته از واژه یونانی آندرومده میباشد که نام شاهزاده ای زیبا رو در اساطیر یونان است . آندرومدا با نام مرَأةالمسلسة که یک نام عربی و به معنی زن بر زنجیر است نیز شناخته میشود. علاوه براین کهکشان آندرومدا 31 امین جرم فهرست مسیه بوده و از این رو با نام M31 نیز شناخته میشود.

جدول2 : کهکشان آندرومدا

نام فارسی آندرومدا
نام انگلیسی Andromeda
نام یونانی Ανδρομέδη
نام عربی إمرَأةالمسلسة
در فهرست مسیه M31
در کاتالوگ عمومی جدید NGC224

کهکشان آندرومدا در آسمان

کهکشان آندرومدا، نزدیکترین کهکشان مارپیچی به ما، در آسمان شب کویر همانند لکه ای نورانی دیده می شود و برای دیدن جزئیات بیشتر باید از یک تلسکوپ استفاده کنیم. موقعیت کهکشان آندرومدا در آسمان همان طور که از نامش مشخص است در صورت فلکی آندرومدا قرار دارد و دارای قدر ظاهری 3.44 میباشد. این بدان معناست که اگر آسمان تاریکی داشته باشیم باچشم غیر مسلح به راحتی میتوانیم آندرومدا را به شکل لکه ای کم نور ببینیم. این درحالی است که قدر مطلق این كهكشان 21.5- است.

صورت فلکی آندرومدا

صورت فلکی آندرومدا یا زن درزنجیر(Andromeda) از صورت فلکی های معروف آسمان شب است چرا که كهكشان بزرگ و زیبای اندرومدا را درخود جای داده است. صورت فلکی آندرومدا در آسمان پاییز از ابتدای شب در آسمان حضور داشته و قابل رصد است. این صورت فلکی نزدیک به صورت فلکی اسب بالدار است و دارای ستاره ی مشترکی با آن میباشد. کهکشان آندرومدا در قسمت میانی صورت فلکی آندرومدا قرار دارد.

کهکشان آندرومدا در صورت فلکی آندرومدا
کهکشان آندرومدا در صورت فلکی آندرومدا

سفر به کهکشان آندرومدا

فاصله آندرومدا از ما 2.5 میلیون سال نوری است. این به آن معناست که برای یک سفر خیالی به این كهكشان اگر سوار بر پرتوی نوری شویم و با سرعت نور حرکت کنیم، سفری 2.5 میلیون ساله درپیش خواهیم داشت. همچنین اگر به آندرومدا نگاه کنیم میتوانیم اطلاعاتی از 2.5 میلیون سال قبل این كهكشان بدست آوریم چرا که نوری که الان از آندرومدا به ما میرسد 2.5 میلیون سال قبل از آن شروع به حرکت کرده و حاوی اطلاعات آن زمان میباشد!

محصولاتی که دیگران دوست داشته اند

آموزش ستاره شناسی مقدماتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر