سردترین سیاره منظومه شمسی

سرد ترین سیاره منظومه شمسی

سیارات منظومه شمسی با فواصل معینی به دور خورشید در حال چرخش هستند. در واقع می‌توان گفت خورشید عامل اصلی گرم شدن سیارات منظومه شمسی ست. اما آیا عوامل دیگری هم در میزان دمای یک سياره موثر است؟ بنظر شما گرم ترین و سردترین سیاره منظومه شمسی کدام سیاره ها هستند؟ آیا دورترین سیاره به خورشید سردترین سیاره منظومه شمسی محسوب می‌شود؟
در مقالات پیشین گرم ترین سیاره منظومه شمسی را معرفی کرده ایم، حال می‌خواهیم به سردترین آنها بپردازیم. به این منظور در ادامه پس از معرفی سردترین سیاره منظومه شمسی به عوامل تاثیر گذار در دمای سیارات اشاره کرده و به بیان برخی ویژگی هاي این سیارات می پردازیم، با ما همراه باشید.

سرد ترین سیاره منظومه شمسی کدام سیاره استَ
سردترین سیاره منظومه شمسی کدام سياره استَ؟

سردترین سیاره های منظومه شمسی کدام است؟

اگر بخواهیم به صورت کامل به پاسخ این سوال بپردازیم باید بگوییم در گذشته پاسخ به این سوال بسیار ساده بود و پلوتون با برخوردار بودن بیشترین فاصله از خورشید به عنوان سردترین سیاره منظومه شمسی شناخته می‌شد، ولی سیاره پلوتون در سال 2006 از دسته سیارات خارج شد و هم اکنون فقط به عنوان یک سياره کوتوله شناخته می‌شود.پس دیگر نمی تواند به عنوان سردترین سیاره منظومه شمسی شناخته شود.

بنظر شما هم اکنون سردترین سیارات منظومه شمسی به ترتیب کدام سیاراتند؟ اگر بخواهیم سیارات منظومه شمسی را به ترتیب بررسی کنیم، سیاره نپتون با فاصله  4.5 میلیارد کیلومتر از خورشید سردترین میانگین دما را دارد در حالی که اورانوس رکورد پایین ترین دمای ثبت شده را دارا می‌باشد. بنابراین سردترین سیاره منظومه شمسی برخلاف انتظار ما سیاره اورانوس است. سياره ای که با وجود نزدیکی 1.6 میلیارد کیلومتری به خورشید نسبت به نپتون، پایین ترین دمای ثبت شده را داراست.

نپتون که دور ترین سیاره به خورشید بوده و بهره ی کمتری از انرژی و گرمای خورشید میبرد پس از اورانوس دومین سیاره ی سرد منظومه شمسی ست. بنابر آنچه گفته شد سردترین سیارات منظومه شمسی به ترتیب اول اورانوس و سپس نپتون می‌باشد.در ادامه سیاره های منظومه شمسی به ترتیب سردترین عبارتند از اورانوس، نپتون، زحل، مشتری، مریخ، زمین، عطارد و زهره.

اورانوس سردترین سیاره منظومه شمسی

 

دمای سردترین سیاره منظومه شمسی

سیاره اورانوس توسط ویلیام هرشل در سال 1781 میلادی کشف شده. این سياره رکورد سردترین دمای اندازه گیری شده در منظومه شمسی را دارد. دمای این سياره که توسط کاوشگر ویجر2 اندازه گیری شده حدود منفی 224 درجه سانتی گراد می‌باشد. طبق گزارش هاي این کاوشگر سیاره اورانوس برخلاف دیگر سیارات مشتری گون منبع گرمایی در لایه هاي مرکزی خود ندارد. دمای این سیاره در بخش هاي داخلی کمتر از لایه هاي بیرونی نیز می باشد.

این در حالی ست که دما در سیاره نپتون هم بسیار سرد بوده و مقداری در حدود منفی 214 درجه سانتی گراد دارد اما همانطور که میدانیم دمای سردترین سیاره ی منظومه شمسی، اورانوس از این مقدار نیز کمتر می‌باشد.

آیا سرمای این سیاره فقط بخاطر دوری از خورشید است؟

همانطور که میدانیم خورشید مهمترین عامل گرما بخش سیارات منظومه شمسی است و بنابراین هر چه سیاره از خورشید دورتر باشد سهم کمتری از حرارت خورشید دارد اما برای دمای سیاره اورانوس موضوع کمی پیچیده تر است. همانطور که سیاره زهره به دلیل جو غلیظ خود از نزدیکترین سیاره به خورشید هم گرم تر است سیاره اورانوس نیز بدلیل ویژگی های متفاوتش این روند عادی را زیر پا گذاشته و عنوان سردترین سیاره منظومه شمسی را از آن خود کرده.

یکی از تفاوت های این سیاره به نسبت دیگر سیارات این است که سیاره اورانوس با 90 درجه انحراف از راستای عمودی به دور خورشید در حال چرخش می باشد. به بیان دیگر سردترین سیاره منظومه شمسی بر روی مدارش به دور خورشید در حال قل خوردن از پهلو ست! یکی از احتمالات دلیل این رفتار اورانوس اين است که میلیاردها سال پیش، جسمی بزرگ با قدرت بالایی با این سياره برخورد کرده و سياره را از راستای عمودی خود منحرف نموده. نکته ای جالب که درباره سرمای اورانوس می توان گفت اين است که اين برخورد باعث از دست رفتن گرما از این سیاره شده .

علاوه بر فاصله از خورشید جو سیارات هم می‌تواند در دمای سياره موثر واقع شود. همانطور که پیش تر اشاره کردیم اورانوس با بیش از 90 درجه انحراف از راستای عمودی قرار گرفته و اين به اين معنا ست که مدت زمان نیم سال اورانوسی قطب شمال این سياره در مقابل خورشید است و نیم سال بعدی قطب جنوب و بدین ترتیب قسمت هاي میانی این سیاره سهمی از تابش خورشید ندارند و در زمستان های تاریک و سرد همیشگی فرو رفته اند.

سردترین سیاره منظومه شمسی

چرا اورانوس سردتر از سیاره نپتون است؟

سیاره نپتون سطح جامد ندارد بلکه دارای یک لایه آب یخ زده است که به عنوان گوشته در اين سیاره عمل می‌کند. همین باعث می‌شود به سختی دمای سطح را متوجه شد ولی دانشمندان توانستند دمای متوسط را از اتمسفر بالایی دریافت کنند، با این حال سیاره اورانوس که فاصله کمتری از خورشید دارد سردتر از نپتون و سردترین سیاره است. حال بنظر شما علت چیست؟

اتمسفر در نپتون و اورانوس تقریبا مشابه هم هستند و حاوی سطوح بالایی از متان می‌باشند. از آنجایی که گاز متان یکی از گاز هایی ست که موجب پدیده ی گلخانه ای میشود اين گاز سعی دارد هر گرمایی که به سیاره می‌رسد را به دام بیاندازد. در نپتون متان در سطحی بالاتری از اورانوس قرار دارد بنابراین در حفظ گرمای تولید شده موفق تر است.

تمامی اين عوامل دست در دست هم داده و موجب سردتر شدن سیاره اورانوس به نسبت سیاره نپتون و تمامی دیگر سیارات منظومه شمسی شده اند.

اورانوس و نپتون سرد ترین سیاره های منظومه شمسی

ویژگی های سردترین سیاره منظومه شمسی

سیاره اورانوس شامل ویژگی های زیادی است که در بالای این مقاله به آن ها اشاره کردیم چند مورد از دیگر ویژگی های این سیاره عبارتند از:

  • هفتمین سیاره منظومه شمسی و سومین سیاره از نظر بزرگی در منظومه شمسی می‌باشد.
  • هر 84 سال و 7 روز یکبار به دور خورشید می‌چرخد.
  • هر 10 ساعت و 48 دقیقه یکبار به دور خود می‌چرخد.
  • این سياره دارای 27 قمر می باشد که بزرگترین هاي آن ها به نام میراندا، آریل، آمبریل، تیتانیا و ابرون هستند.
  • فاصله زیاد سرد ترین سیاره منظومه شمسی از خورشید، امکان زندگی را به صفر رسانده.
  • احتمال دارد اقیانوس هاي اين سياره یخ زده باشند.
  • در جو سیاره اورانوس بیشترین درصد را هیدروژن و 12 درصد هلیوم و 2 درصد متان وجود دارد.
  • رنگ سبزآبی سردترین سیاره منظومه شمسی بخاطر جذب نور قرمز توسط متان است.
  • دورترین سیاره منظومه شمسی ، ۴٫۵ میلیارد کیلومتر با خورشید فاصله دارد ولی اورانوس، ۲٫۸۸ میلیارد کیلومتر دورتر از خورشید است.
  • اورانوس بیش از یک میلیارد کیلومتر با نپتون فاصله دارد.
  • پایین ترین دمای میانگین در نپتون در حدود 215- درجه سانتی گراد اندازه گیری شده، در حالی که سردترین درجه حرارت در اورانوس 224- درجه سانتی گراد است.

سردترین سیاره خارج از منظومه شمسی

یکی از سردترین سیاره خارجی ای که تا کنون کشف شده است سیاره OGLE-2005-BLG-390Lb است که حدودا 10 سال زمینی طول می‌کشد که این سیاره مدار خود را به دور ستاره کوتوله طی نماید. از جمله ویژگی های این سیاره درجه حرارت 50 درجه کلوین یا منفی 370 درجه فارنهایت می‌باشد.

این سیاره کمی بزرگتر از زمین است و چنان سرد و یخبندان می‌باشد که سردترین شب ها در قطب جنوب در مقایسه با آن همانند بهشت می‌ماند.

نتیجه گیری

با وجود اینکه سیاره نپتون دورترین سیاره از خورشید است اما اورانوس به عنوان سردترین سیاره منظومه شمسی شناخته شده است. در واقع علاوه بر فاصله تا خورشید، جو سياره و مواد تشکیل دهنده آن، همچنین زاویه محور سياره و شیوه چرخش نیز می‌تواند در دمای سیاره تاثیر گذار باشد.
بنابراین سياره های منظومه شمسی به ترتیب از سردترین به گرمترین عبارتند از اورانوس، نپتون، زحل، مشتری، مریخ، زمین، عطارد و زهره.

در مقاله فوق به بررسی سردترین سیاره منظومه شمسی پرداختیم. امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات کاملی در اين زمینه ارائه کرده باشیم. سوالات خود را می توانید از بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.​

محصولاتی که دیگران دوست داشته اند

آموزش ستاره شناسی مقدماتی

5 دیدگاه در “سردترین سیاره منظومه شمسی

  1. سلیم می گوید :

    متشکرازمقالتون
    پلوتون، اورانوس، زحل، زمین، ونوس
    این جواب یه قسمت بازی خواستگاری میشه

    • آموزش استارکالج می گوید :

      با تشکر از توجه و همراهی شما دوست عزیز
      اگر منظور شما سیاره های منظومه شمسی به ترتیب سردترین در بازی خواستگاری است، همانطور که در متن مقاله گفته شد سياره های منظومه شمسی به ترتیب از سردترین به گرمترین عبارتند از اورانوس، نپتون، زحل، مشتری، مریخ، زمین، عطارد و زهره.

  2. شیدا می گوید :

    مقاله شما در پاسخ به سوال سیاره های منظومه شمسی به ترتیب سردترین بازی خواستگاری به من کمک کرد. ممنونم ازتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر