دورترین سیاره منظومه شمسی

سیاره های منظومه شمسی

دورترین سیاره منظومه شمسی نسبت به خورشید کدام سياره است؟ همانطور که میدانیم اعضای اصلی منظومه شمسي ما از خورشید و سیاراتی که به دورش درحال چرخش هستند تشکیل شده است. این سیارات هر کدام ویژگی هاي منحصر به فرد خود را دارند، بعضی کوچکتر و بعضی بسیار بزرگند بعضی از آنها مشابه زمین سنگی هستند و بعضی دیگر سیاراتی گازی هستند. از آنجایی که سیارات هر کدام در فاصله ی مشخصی از خورشید قرار گرفته اند بعضی به آن نزدیکتر و بعضی از دورتر هستند.

در مقالات قبلی استار کالج به بررسی نزدیکترین سیاره به خورشید پرداختیم و در این مقاله می خواهیم بدانیم دورترین سياره از خوشید یا همان دورترین سیاره منظومه شمسی کدام سياره است و چه ویژگی هایی دارد. در ادامه به معرفی و بررسی دورترین سياره سنگی  و دورترین سياره گازی به خورشید خواهیم پرداخت.

دورترین سیاره منظومه شمسی به خورشید
در عکس فوق سياره های منظومه شمسي را مشاهده می کنید.

دورترین سیاره سنگی منظومه شمسي کدام است؟

سیارات داخلی همگی سیاراتی سنگی هستند. عطارد، زهره، زمین و مریخ از جمله سیارات سنگی و داخلی منظومه شمسي هستند و آخرین سياره در این مجموعه دورترین سیاره سنگی به خورشید است. مریخ چهارمین سياره و دورترین سیاره سنگی منظومه خورشیدی می باشد فاصله ی این سياره در حدور یک و نیم برابر فاصله ی زمین تا خورشید می باشد.

مریخ، دورترین سیاره سنگی به خورشید

دورترین سیاره سنگی به خورشیدهمانطور که گفتیم دورترین سياره سنگی به خورشید مریخ (Mars) می باشد که در همسایگی زمین قرار دارد. اندازه ای کوچکتر از زمین دارد از روی  زمین به شکل یک جرم نقطه ای نورانی و نارنجی دیده می شود. این سياره ی کوچک که از نظر اندازه دومین سياره کوچک ماست، بلند ترین قله ها و عمیق ترین دره هاي منظومه شمسي را در خود جای داده است. قله ی المپوس (Olympus) بلند ترین قله ی منظومه شمسي می باشد در مریخ واقع شده که ارتفاعی حدود سه برابر قله ی اورست زمین دارد.

ویژگی های سطح مریخ

از آنجایی که مریخ سياره سرخ منظومه شمسي ، از نزدیک ترین سیارات و همسایگان زمین به حساب می آید، همواره مورد توجه بشر بوده است و تلاش هاي بسیاری برای شناخت بیشتر این سياره انجام شده است. طبق تحقیقات کاوشگر ها خاک سياره ویژگی های بازی دارد و موادی چون منیزیوم، سدیم، کلر و پتاسیم در آن یافت شده که همگی جزو مواد ضروری برای رویش گیاهان هستند. علاوه بر آن نشانه هایی ازجریان آب هاي جاری در ماه هاي گرم تر مریخ نیز تایید شده که همه ی این ها درسرداشتن رویای سکونت و کشاورزی بر روی سياره ی سرخ ، دورترین سیاره خاکی به خورشید را اندکی قوت می بخشند.

قمر های مریخ

سیاره مریخ دارای دوقمر کوچک در مدار خود می باشد و نام یکی از آنها فوبوس (Phobos) که قمر بزرگتر و نزدیکتر به مریخ و دیموس (Deimos) قمر کوچکتر آن می باشد که در فاصله ی دورتری از مریخ قرار گرفته است. این دو قمر اندازه هاي کوچکی دارند. شکل هاي نامنظم اقمار مریخ نظریه ای که شاید آنها سیارک ها یا شهاب سنگ هایی به دام افتاده توسط مریخ باشند را تقویت می کند. مطالعه بیشتر: سیارک چیست؟

دورترین سياره گازی منظومه شمسي کدام است؟

چهار سياره گازی منظومه شمسي به ترتیب مشتری، زحل، اورانوس و نپتون هستند که در قسمت خارجی و دورتر منظومه خورشیدی قرار گرفته اند. دورترین سیاره به خورشید یا همان دورترین سیاره منظومه شمسی آخرین سياره ی این لیست یعنی نپتون است که در فاصله ی 30 برابر زمین از خورشید قرار دارد.

نپتون، دورترین سیاره منظومه شمسی

سیاره ی نپتون (Neptune) به عنوان آخرین سیاره منظومه شمسي ، دورترین سیاره ی گازی به خورشید می باشد که در مجموع هم، از میان همه ی سیارات (جدای سنگی یا گازی بودنشان) دورترین سیاره منظومه شمسی به حساب می آید. نپتون هم مانند بقیه ی سیارات گازی حلقه هایی در اطراف خود دارد. کاوشگر ویجر 2 (Voyager 2) پنج حلقه برای این سياره کشف کرده اند.

نپتون و قمر هایش

نپتون به عنوان آخرین و دورترین سیاره منظومه شمسی از روزی زمین و با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست و برای رصد آن به یک ابزار اپتیکی مانند تلسکوپ یا دوربین دوچشمی نیاز می باشد. اتمسفر خارجی این سياره به دلیل دوری بیش از حد از خورشید سردترین مکان در منظومه شمسي می باشد. نپتون به دلیل وجود گاز متان در جو خود به رنگ آبی دیده میشود. این سياره دارای 14 قمر می باشد که بزرگترین آن تریتون (Triton) نام دارد.

 

 

دز این مقاله به بررسی دورترین سیاره منظومه شمسی پرداختیم اما آیا سیاراتی دورتر از این هم وجود دارد؟ آیا در فاصله های دور تر و بیرون سامانه خورشیدی ما هم سیاره های فرا خورشیدی یافت می شوند؟

محصولاتی که دیگران دوست داشته اند

آموزش ستاره شناسی مقدماتی

3 دیدگاه در “دورترین سیاره منظومه شمسی

  1. سام احمدی می گوید :

    سلام ممنون از مقاله خوبتون سیاره منظومه شمسی به ترتیب دورترین از خورشید چه سیاره هایی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر