گرمترین سیاره منظومه شمسی به ترتیب

گرمترین سیاره منظومه شمسی

گرمترین سیاره منظومه شمسی کدام سياره است؟ هشت سیاره منظومه شمسی هر کدام در فاصله ی مشخصی از خورشید قرار گرفته و در حال چرخش به دور آن هستند(مطالع بیشتر: مقاله سیاره چیست؟) هرکدام از این سیارات دمای مشخصی دارند. می خواهیم بدانیم گرمترین سیاره منظومه شمسی کدام است و چه ویژگی هایی دارد.

گرم ترین سیاره منظومه شمسی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

سیارات سامانه خورشیدی در محدوده ی دمایی گسترده ای قرار گرفته اند. از سردترین سیاره با دمایی درحدود منفی 200 درجه سانتیگراد تا گرمترین سیاره منظومه شمسی با دمایی در حدود 460 درجه سانتیگراد. در ادامه می خواهیم بدانیم چه عواملی در میزان دمای یک سياره موثر است تا بتوانیم با کنار هم گذاشتن این عوامل گرمترین سیاره منظومه شمسی را شناسایی کنیم.

گرمترین سیاره منظومه شمسی
گرم ترین سیاره منظومه شمسی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

آیا گرمترین سیاره منظومه شمسی نزدیک ترین سیاره به خورشید است؟

خیر! گرمترین سیاره در منظومه شمسی الزاما نزدیک ترین سیاره به خورشید نیست! همانطور که مشخص است مهم ترین فاکتور برای دمای یک سياره دور بودن و یا نزدیکی به خورشید است. همانطور که هرچه نزدیکتر به آتشی بایستیم حرارت بیشتری را حس میکنیم انتظار داریم سیارات نزدیکتر دماهاي بالاتری را داشته باشند ، گرمتر باشند و نزدیکترین سیار گرمترین سیاره باشد. پس گرم ترين سياره منظومه شمسي را در میان سیارات نزدیک به خورشید جست و جو می کنیم. ولی این عامل تنها عامل تاثیر گذار نیست. ویژگی هاي خود سياره نیز در دمای آن مؤثر است.

 

بجز نزدیکی به خورشید چه عاملی در گرمای سیاره موثر است؟

به دنبال گرمترین سیاره هستیم، گفتیم که دمای یک سياره علاوه بر دوری و نزدیکی به خورشید به ویژگی های خود سياره نیز بستگی دارد. یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر حفظ دمای یک سیاره و رساندن دمای آن به گرمترین حالت داشتن جوی غلیظ است. چرا که جو مانند یک لحاف ضخیم از بیرون رفتن حرارتی که سیاره در روز از خورشید دریافت کرده جلوگیری می کند. پس برای یافتن گرمترین سیاره منظومه شمسی در میان سیارات نزدیک به خورشید به دنبال سیاره ای با جو غلیظ می گردیم. سیاره ای که بتواند گرمای گرفته شده از خورشید را در طی شب نیز حفظ کند و بدین ترتیب به گرمترین حالت برسد.

 

داغ ترین سیاره منظومه شمسی چه نام دارد

گرمترین سیاره منظومه شمسی سیاره ای است که علاوه براینکه فاصله ی کمی از خورشید دارد جو غلیظی نیز داشته باشد. برای یافتن گرمترین سیاره منظومه شمسی جست و جوی خود را از نزدیکترین سیارات آغاز می کنیم. با بررسی دمای نزدیک ترین سیاره، عطارد و مقایسه ی آن با سياره دوم درمیابیم که سياره عطارد به عنوان نزدیک ترین سیاره به خورشید دمای پایین تری نسبت به سياره دوم، زهره دارد. بنابراین این سياره گرم ترین سیاره منظومه شمسی نیست.

چرا عطارد گرمترین سیاره ی منظومه ی شمسی نیست؟

سیاره عطارد(Mercury) نزدیکترین سیاره به خورشید است اما به دلیل داشتن جوی رقیق نمیتواند از حرارتی که از خورشید گرفته محافظت کند و در طی چرخش به دور خود آن را ازدست می دهد. بنابراین عطارد سياره ای است که روز هایی گرم دارد و در شب ها این حرارت را از دست می دهد. پس نمی تواند گرمترين سياره منظومه شمسي باشد. همچنان به دنبال گرمترین سیاره هستیم و برای یافتن آن دومين سياره نزدیک به خورشید یعنی زهره را بررسی میکنیم تا بدانیم که آیا شرایط لازم برای گرمترین سیاره منظومه شمسی را دارد یا خیر.

سیاره عطارد گرمترین سیاره منظومه شمسی نیست

گرمترین سیاره منظومه شمسی ، سیاره ای با جو غلیظ

سیاره ی زهره (Venus) دومین سياره منظومه شمسي است. این سياره دارای جوی غلیظ از کزبن دی اکسید است. زهره با داشتن این جو و ابرهاي ضخیم آن می تواند از گرمایی که در طول روز از خورشید دریافت کرده محافظت کند و درطول شب بخش کمتری از آن را از دست بدهد. به همین ترتیب با اینکه از نظر نزدیکی به خورشید دومین سیاره است، از نظر دما گرمترین سیاره منظومه شمسی می باشد.

 

سیاره زهره، گرمترین سیاره منظومه شمسی

سياره زهره یا ونوس یکی از سیارات کوچک سامانه خورشیدی است. اندازه ای در حدود کره ی زمین دارد و بدون قمر است. دمای سطح زهره در بیشترین حالت 480 درجه سانتیگراد، در کمترین حالت 440 درجه سانتیگراد است و دمای متوسطی در حدود 460 درجه سانتیگراد دارد که همانطور که گفتیم بدلیل جو غلیظ گرمترین سیاره منظومه شمسی به حساب می آید.

سیاره زهره گرمترین سیاره منظومه شمسی

جو زهره چطور باعث داغ شدن سطح سیاره می شود؟

پرتوهاي پرانرژی خورشید پس از عبور از جو سياره توسط سطح آن جذب شده و باعث گرم شدن آن میشوند این گرما از سطح سیاره بازتاب شده و با انرژی کمتری دوباره و از داخل، به جو سياره برخورد می کند که به دلیل کم بودن انرژی این تابش فروسرخ نمیتواند از جو عبور کند و جذب کربن دی اکسید موجود می شود. بدین ترتیب گرمای خورشید مشابه پدیده گلخانه ای زیر جو این سیاره باقی می ماند و زهره را به داغ ترین سیاره منظومه شمسی تبدیل می کند.

سیاره های منظومه شمسی به ترتیب گرمترین

گرمترین سیاره های منظومه شمسی به ترتیب عبارتند از زهره ، عطارد ، زمین ، مریخ ، مشتری ، زحل ، اورانوس و نپتون . البته نکته قابل توجه این است که این لیست از سیاره های منظومه شمسی به ترتیب گرمترین، مربوط به دمای متوسط آنها است نه کمترین و بیشترین دمایی که هر سیاره تجربه می کند.

محصولاتی که دیگران دوست داشته اند

آموزش ستاره شناسی مقدماتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر