نزدیک ترین سیاره به خورشید کدام است

نزدیک ترین سیاره به خورشید کدام است

نزدیک ترین سیاره به خورشید کدام است؟ همانطور که میدانیم خورشيد در مرکز منظومه ی شمسی ما قرار گرفته است و هشت سياره به دور این ستاره در حال چرخش هستند. سياره هایی با ویژگی های متفاوت، اندازه ها، دماها، سرعتهای چرخش ، فاصله و جنس های متفاوت. اما از بین هشت سياره نزدیک ترین سیاره منظومه شمسی به‌خورشید چه نام دارد.

برای شروع این بحث خوب است ابتدا با انواع سیاره ها آشنا شویم. سیارات در منظومه شمسی در دو دسته ی کلی سیارات سنگی و سیارات گازی طبقه بندی می شوند. بنابراین در ادامه نزدیکترین سياره سنگی و نزدیکترین سياره گازی به‌خورشید را معرفی می کنیم تا بدانیم کدام سیاره به خورشید نزدیکتر است؟

نزدیک ترین سیاره سنگی به‌خورشید کدام است؟

سیارات سنگی سياره های نزدیک به خورشید هستند که جنسشان همانند زمین از سنگ و خاک است. آنها سیارات کوچکتری هستند که فاصله های کمتری با خورشید دارند و از اینرو با نام سیارات داخلی نیز شناخته شده هستند. عطارد، زهره، زمین و مریخ به ترتیب چهار سیاره نزدیک به خورشید که هستند همگی سیارات سنگی و داخلی به حساب می آیند. به اینصورت نزدیک ترین سیاره سنگی به‌خورشید عضو ابتدایی این مجموعه، عطارد است. پس این سیاره نزدیک به خورشید بوده در مجموع نیز نزدیکترین سیاره به خورشید است.

عطارد: نزدیک ترین سیاره به خورشید

عطارد

عطارد (Mercury) نزدیک ترین سیاره به خورشید و اولین سیاره سنگی منظومه شمسی است که در فاصله 58 میلیون کیلومتر از خورشید قرار دارد. این فاصله در حدود یک سوم فاصله ی بین زمین و خورشید است. بدیهی است که هیچ سياره ای نمی تواند نزدیک تر از این فاصله باشد چرا که اولین سیاره نزدیک به خورشید عطارد است.

سطح سیاره عطارد ، اولین سیاره نزدیک به خورشید

عطارد از نظر ویژگی های ظاهری و سطحی شباهتی بسیار نزدیک به ماه تنها قمر زمین دارد از آنجایی که عطارد جو بسیار رقیقی دارد جو آن توانایی جلوگیری از اصابت اجرام آسمانی را نداشته و سطح عطارد در طی سالیان مورد برخورد شهاب سنگ ها قرار گرفته و از این رو ظاهری مشابه با ماه و پر از دهانه های برخوردی دارد.

سطح سیاره عطارد
سطح سياره عطارد بسیار شبیه ماه است و دلیل آن برخورد اجرام آسمانی به آن است.

نام دیگر سياره عطارد

عطارد سياره ای است که باسرعت زیادی به دور خورشید می چرخد از این رو به سياره تیزرو و گریزپای منظومه شمسی معروف است این سياره 48 کیلومتر از مدار خود را در یک ثانیه طی می کند (سرعت مداری عطارد: 48 کیلومتر بر ثانیه) و تنها پس از 88 روز یک دور کامل به دور خورشید می چرخد (دوره تناوب مداری عطارد :88 روز). نام دیگر سياره عطارد تیر است. به دلیل سرعت بالای عطارد بر روی مدارش ایرانیان باستان این سياره را تیر نامیدند چرا که همانند تیر تندرویی در حرکت می باشد.

نزدیکترین سیاره گازی به‌خورشید کدام است؟

همان طور که پیش تر گفتیم سیارات منظومه شمسی در دو دسته بندی کلی قرار دارند سیارات سنگی و سیارات گازی با سیارات سنگی و نزدیک ترین سیاره سنگی به‌خورشید یعنی عطارد آشنا شدیم حال به معرفی سیارات گازی میپردازیم. سیارات گازی علاوه بر اینکه گازی هستند، سیارات بزرگتری هستند که در فواصل دور تری از خورشید قرار دارند و به آنها سیارات خارجی هم گفته می شود.مشتری، زحل، اورانوس و نپتون به ترتیب فاصله چهار سیاره گازی منظومه شمسی هسنند بنابراین اولین آنها مشتری نزدیک ترین سیاره گازی به خورشيد می باشد.

مشتری: نزدیکترین سیاره گازی به خورشید

مشتری نزدیکترین سیاره گازی به خورشید
مشتری از نزدیک

مشتری (Jupiter) پنجمین سياره ی منظومه شمسی و نزدیک ترین سیاره به خورشید از لحاظ گازی بودن آن است که در فاصله ی حدودی 800 میلیون کیلومتری از خورشيد قرار دارد. این فاصله به حدود 5 برابر فاصله ی زمین تا خورشيد است.

غول گازی منظومه شمسی

مشتری بزرگترین سياره ی منظومه شمسی است، برای درک درست اندازه مشتری باید توضیح دهیم که آنقدر اندازه مشتری بزرگ است که به راحتی 1300 عدد کره زمین در آن جا داده می شود، در شکل اول مقاله می توانید این مقیاس را بهتر درک کنید و از لحاظ جرم هم اگر جرم هفت سياره ی دیگر را با هم جمع کنیم از جرم مشتری 2.5 برابر کمتر خواهد بود. همانطور که می دانیم مشتری یک سياره ی گازی است و بنابراین سطح جامد و قابل فرودی ندارد پس اگر به طور فرضی به مشتری سفر کنیم نمیتوانیم بر روی سطحش فرود بیاییم. به همین دلایل است که به آن غول گازی منظومه شمسی گفته می شود.

قمر های مشتری

مشتری دارای 79 قمر است. به این معنی که اگر بر مشتری زندگی می کردیم ( که همانطور که گفته شد امکان ندارد!) 79 ماه در آسمان خود داشتیم! از میان این تعداد قمر 4 تای آنها از بقیه بزرگتر و مهمتر هستند و به اقمار گالیله ای مشتری معروفند چرا که گالیله اولین بار آنها را در سال 1610 میلادی رصد کرد و این چهار قمر به عنوان اولین اجرامی که نه در مدار خورشید بودند و نه در مدار زمین در آسمان کشف شدند. اقمار گالیله ای مشتری چه نام دارند؟

آیو (Io)

اروپا (Europa)

گانیمد(Ganymede)

کالیستو  (Callisto)

قمر های مشتری
اقمار گالیله ای مشتری نام ۴ عدد قمر های مشتری هستند که گالیله آنها را کشف کرد.

 

سیاره های منظومه شمسی به ترتیب نزدیکترین به خورشید

تا اینجا دریافتیم که نزدیکترین سیاره به خورشید سياره عطارد است اما گر بخواهیم بدانیم از میان سیارات گازی کدام سیاره به خورشید نزدیکتر است باید اولین سیاره گازی یعنی مشتری را معرفی کنیم. بنابر این در حالت کلی سیاره های نزدیک به خورشید به ترتیب عبارت اند از عطارد ، زهره ، زمین ، مریخ ، مشتری ، زحل ، اورانوس و نپتون. چهار سیاره نزدیک به خورشید سنگی و چهارتای بعدی گازی میباشند.

آنچه که دریافتیم …

همانطور که در ابتدای مقاله توضیح داده شد برای بررسی نزدیک ترین سیاره به خورشید باید از دو منظر سياره گازی و سياره سنگی بررسی انجام شود. و در ادامه مقاله توضیح دادیم که نزدیک ترین سیاره سنگی به‌خورشید سياره عطارد و نزدیک ترین سیاره گازی به‌خورشيد مشتری است. در مقاله های بعد به دورترین سیاره به خورشید اشاره خواهیم کرد.آیا سياره عطارد علاوه بر اینکه نزدیک ترین سیاره به خورشید است، نزدیک ترین سیاره به زمین هم هست؟ نزدیکترین کهکشان به ما کدام کهکشان است؟

ما در تلاش هستیم تا تمامی سوالات شما را در همین زمینه جوابگو باشیم. حتما در انتهای همین صفحه دیدگاه و یا سوالات خود در زمینه نزدیکترین سیاره به خورشید ارسال نمائید تا بتوانیم شما را بهتر راهنمایی کنیم.

محصولاتی که دیگران دوست داشته اند

آموزش ستاره شناسی مقدماتی

4 دیدگاه در “نزدیک ترین سیاره به خورشید کدام است

  1. سلام پس سیاره تیر یا عطارد نزدیک ترین سیاره به خورشید است با تشکر از راهنمایی شما می گوید :

    تخصصی در این رشته ندارم

    • استارکالج می گوید :

      بله نزدیکترین سیاره خاکی به خورشید سیاره عطارد یا تیر است

  2. محمد تورجی می گوید :

    من تا حالا نمی دونستم نزدیک ترین سیاره به خورشید می تونه یه سیاره گازی هم منظور باشه، انگار سوال انحرافی هست.

    خیلی ممنون از مطالبتون خیلی بهم کمک کرد

    • استارکالج می گوید :

      خیلی ممنون از نگاه و نظر شما
      بله معمولا نزدیک ترین سیاره سنگی به عنوان نزدیک ترین سیاره معرفی میشه چون سیارات سنگی در فاصله های کمتری از خورشید قرار دارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر